Chińska Republika Ludowa jest jednym z najważniejszych partnerów handlowych Europy i Polski. Ogromny wolumen towarów sprowadzonych z krajów Dalekiego Wschodu sprawia, że zarówno Europa, jak i Chiny dążą do zaproponowania przedsiębiorcom wygodnych, bezpiecznych i zoptymalizowanych cenowo form transportu. Jednym z nich jest fracht kolejowy, który pozwala na przewóz ładunków z ChRL do Polski i Europy.
Transport kolejowy na dużych odległościach
Fracht kolejowy doskonale sprawdza się w transporcie towarów na trasach o długości kilku- i kilkunastu tysięcy kilometrów. Pociągi są stosunkowo szybkie i tanie w eksploatacji. W ramach składu mogą przewozić kilkadziesiąt kontenerów, co pozwala dostarczać duży wolumen towarów. Sprawdzają się zarówno w transporcie drobnicowym, jak i całokontenerowym. Są z powodzeniem wykorzystywane zarówno przez małych, jak i średnich czy dużych przedsiębiorców.
Transport kolejowy jest powszechnie wykorzystywany w ramach transportu multimodalnego, w ramach którego jeden proces transportowy realizowany jest przez pociąg i inne środki transportu — zazwyczaj ciągniki siodłowe. W ten sposób uzyskuje się najlepsze rezultaty pod względem elestyczności przewozu, ceny oraz czasu dostawy. Transport ciężarowy pozwala dostarczyć towar w każde miejsce dzięki rozległej sieci dróg, natomiast kolej pokonuje najdłuższą część trasy, gwarantując szybki czas dostawy, bezpieczeństwo ładunku, niskie koszty przewozu oraz niską emisję zanieczyszczeń.
Fracht kolejowy w transporcie międzykontynentalnym na przykładzie Nowego Jedwabnego Szlaku
Chiny, jako producent towarów o globalnym znaczeniu stale poszukuje nowych rynków zbytu i sposobów transportu umożliwiających elastyczne i dostosowane do potrzeb odbiorców dostawy. Przykładem jest Nowy Jedwabny Szlak, który łączy Państwo Środka z Polską i innymi krajami europejskimi. Trasa Nowego Jedwabnego Szlaku przebiega przez Chiny, Kazachstan, Rosję, Białoruś i Polskę. Szlak przebiega przez tereny o niskim zaludnieniu o ustabilizowanej sytuacji politycznej, dzięki czemu zapewnia wysoki stopień bezpieczeństwa ładunku. Przejazd ekspresowych pociągów na trasie liczącej niespełna 10 tys. km wymaga od 9 do 14 dni. Dodając do tego konieczność doliczenia czasu potrzebnego na dostarczenie towarów od nadawcy do terminala przeładunkowego w Chinach i przewóz z terminala w Polsce do odbiorcy całkowity transit time transportu ładunku zamyka się w 24-28 dniach nigdy nie przekraczając 1 miesiąca. W porównaniu do usług, jakie oferuje fracht morski, przewóz koleją jest nawet do 3 razy krótszy.
Z czego wynika tak krótki transit time kolei? Ekspresowe pociągi towarowe, w przeciwieństwie do kontenerowców, nie są wrażliwe na warunki atmosferyczne. Deszcz, śnieg czy silne wiatry nie spowalniają jazdy. Pociągi są także jeszcze nie tak popularne, jak fracht morski, zatem znacznie łatwiej zarezerwować miejsce w wybranym składzie. Ponadto, w transporcie kolejowym nie dochodzi do rolowania kontenerów, które jest powszechne w transporcie morskim.
Kolej zapewnia także korzystną cenę z przewóz kontenerów. Zdarza się, że jest ona nawet tańsza, niż transport takiego samego kontenera drogą morską. Warto jednak pamiętać, że ceny za usługi transportowe — zarówno na kolei, jak i we frachcie morskim — dynamicznie się zmieniają i trudno generalizować, jaki przewóz będzie korzystniejszy cenowo.
Ekspresowe pociągi towarowe doskonale sprawdzają się zarówno w przewozie całokontenerowym, jak i drobnicowym. Można powiedzieć, że w transporcie LCL przewyższają zaletami nawet kontenerowce. W tym względzie oferta kolei jest często korzystniejsza nie tylko w zakresie czasu przewozu, ale również jego kosztów. Nowy Jedwabny Szlak, pomimo stosunkowo krótkiego działania (nieco powyżej 10 lat) zapewnia dużą przepustowość w zakresie wolumenu kontenerów. Obecnie do polskiego terminala w Małaszewiczach w tygodniu dojeżdża kilkadziesiąt składów, sprawiając, że nawet duży ładunek może z powodzeniem być przetransportowany koleją. To sprawia, że coraz częściej z ekspresowych pociągów kolejowych korzystają nie tylko mali i średni importerzy, ale także duże przedsiębiorstwa zaopatrujące się w chińskich fabrykach.